Referenser

Ord från några som har gjort affärer med KB18.

KB18s kontor där man ser en med glasvägg med deras partners.
Patrik Björk
Det har känts proffsigt hela vägen och jag har känt mig trygg... Det här är riktigt, riktigt kul

– Patrik Björk, Pa-So Produkter AB

Intervju

Vad fick dig att sälja Pa-So?

När vi helt plötsligt omsatte 40 miljoner kronor kände jag att vi inte orkade själva. Jag ville att företaget skulle kunna fortsätta framgångsrikt i många år. För att göra det kände jag att vi behövde få in riktiga företagare och alternativet att ingå i en koncern såg jag som det bästa.

Vad var viktigt för dig hos en köpare?

Det viktigaste för mig var att företaget skulle hamna i rätt händer. Hos en ägare som tror på Pa-So och som vill att det ska bli större. För att göra det och lyckas måste vi få in nya medarbetare och det blir enklare att göra den resan tillsammans med folk som kan.

Vad gjorde att du fastnade för KB18?

Jag blev nyfiken på KB18 när jag hörde om er via Svensk Formteknik. Och det kändes jättebra när ni kom hit, ni gav ett proffsigt och bra intryck. När ni berättade vad ni har för planer för Pa-So kändes det ännu mer rätt. Det var tryggheten för mig. Jag ville sälja bolaget till folk som såg möjligheterna samtidigt som jag kunde vara kvar och bidra till utvecklingen.

Blev det som du hade förväntat dig?

Starten är precis som jag hade förväntat mig. Vi började med att ta fram en plan och nu genomför vi åtgärder så att vi kan driva verksamheten ännu bättre framåt, tillsammans med nya medarbetare kan vi växa affären.

Vad är det som har gjort Pa-So AB framgångsrikt?

Att vi har unika produkter. Korta ledtider, snabba beslut. Vi kan ta fram en specialprodukt till en kund på ett par veckor. Att verkligen kunna möta kundens behov och se det som en möjlighet, utan att låta det befintliga sortimentet vara hindrande, det är ganska unikt för oss. Produktutvecklingen stannar aldrig av, vi har hela ledet från verkstad till verklig produkt.

Vilka är fördelarna för Pa-So att bli en del av KB18:s affärsområde Byggservice?

Det är kul, vi kompletterar varandra och har redan hittat sätt som vi kan samarbeta. Svensk Formteknik har en del idéer som vi kan förverkliga åt dem. De kan i sin tur vara återförsäljare till oss, vi kan ha lager i Skogås så att kunder i Stockholm smidigt kan hämta grejer på dagen. Vi delar också några kunder på uthyrningssidan.

Skulle du rekommendera andra att sälja till KB18?

Ja, absolut. Inte minst när vi arbetar med att hitta fler företag inom Byggservice som kan komplettera oss. Det har känts proffsigt hela vägen och jag har känt mig trygg i det hela. Det här är riktigt, riktigt kul.



Harald Paulsson
Vi höll på i två och ett halvt år med att leta efter den bästa köparen. Vi hittade KB18

– Harald Paulsson (säljare Larm Assistans Sverige AB))

Intervju

Vad fick dig att sälja Larm Assistans Sverige AB?

Det var rätt i tiden efter att ha drivit bolaget i drygt 20 år. När vi inledde arbetet med försäljningen kände vi inte till kriget och inflationen, men däremot pandemin som inte påverkade oss negativt, tvärtom. Verksamheten gick så bra att vi pausade processen för att kunna visa ett bra 2021. Jag insåg också att när jag väl sålde måste jag räkna med att vara kvar några år, och eftersom jag är 57 år nu var tajmingen bra även ur det perspektivet.

Vad var viktigt för dig hos en köpare?

Priset förstås, men inte bara det. För mig var kompetensen mycket viktig, att kunskapen finns hos köparen att ta företaget vidare. Varumärket var också viktigt, att namnet behålls och växer och blir större. Och så förstås storleken. Kombinationen av våra auktorisationer och vår sammanlagda storlek gör att vi blir konkurrenskraftiga i de stora offentliga upphandlingarna.

Vad gjorde att du fastnade för KB18?

Vi höll på i två och ett halvt år med att leta efter den bästa köparen. Vi hittade KB18. Det finns en stor kompetens hos er i kraft av att ni redan äger och har arbetat med Securus sedan några år. Det var lätt att ta bra referenser på er. Vi kunde förstå att det här kunde bli bra och det har blivit över förväntan.

Vad gör Larm Assistans Sverige AB unikt?

Larm Assistans Sverige AB:s varumärke – Larm Assistans – har definitivt varit en del i framgången. Det har funnits länge, det var ledigt när jag startade och jag fick möjlighet att ta över det. Vårt namn och grafiska profil känns igen av många och ingjuter förtroende hos kunder och potentiella kunder. Våra kompetenta medarbetare och våra breda rikstäckande auktorisationer är också en del i framgången.

Vilken är vinsten för Larm Assistans Sverige AB att bli en del av KB18:s affärsområde Säkerhet?

Vi hade kunnat växa och bli ännu större om vi hade velat satsa på det. Genom att bli en del av KB18:s affärsområde Säkerhet finns de möjligheterna. Larm Assistans Sverige AB och Securus kompletterar varandra på ett bra sätt och tillsammans kan vi ta nästa steg.

Skulle du rekommendera andra att sälja till KB18?

Absolut, det skulle jag göra. Det har varit en smidig process, det märks att ni har gjort många transaktioner tidigare.

Monica Lindström
Den totala erfarenheten och kompetensen som finns i KB18 tilltalar mig

– Monika Lindström (säljare Watt & VEKE)

Intervju

Vad fick dig att sälja Watt & Veke?

Jag hade känt en längre tid att det finns en större potential i varumärket Watt & Veke. Det krävdes mer kompetens och kapital för att kunna fortsätta utveckla bolaget i nästa fas och det insåg vi. Vi är duktiga entreprenörer och det har varit tillräckligt fram till nu, men vi har kommit till en nivå då det krävs mer.

Hur länge har du känt att du behövde ny kompetens och kapital?

De har jag känt de senaste fyra, fem åren. Jag har hållit ögonen öppna och det har funnits en del andra intressenter, såväl finansiella som företag inom branschen. För mig har det varit viktigt att det ska stämma på alla plan för att en affär skulle vara aktuell.

Vad var viktigt för dig hos en köpare?

Jag ville inte bara ha pengar, jag ville att Watt & Vekes nya samarbetspartner skulle ha den kompentens som krävs för att ta nästa steg in i framtiden. Jag ville också att de skulle vara sköna människor som jag gillar att jobba med och har förtroende för, inte minst eftersom jag ville vara kvar i verksamheten.

Vad fick dig att sälja till KB18?

Jag kände att det klickade med KB18 redan vid första kontakten. Att KB18 var en partner med den mix av erfarenheter och bakgrund som skulle kunna bli till stor nytta för Watt & Veke framöver. Den totala erfarenheten och kompetensen som finns i KB18 tilltalade mig, ni förstår varumärkets värde och den biten som jag tycker är en av de stora styrkorna med Watt & Veke. Vi hade en samsyn kring de satsningar som krävs och att Eskilstuna är en bra bas. Vi förstod varandra helt enkelt och det var väldigt viktigt för mig att känna så.

Hur fick du höra om KB18?

Jag fick höra om er från Lennart Sandberg på Emmlight när han var på väg att sälja sitt företag till KB18. Då sade jag till honom om de skulle vara intresserade av ett annat belysningsföretag så kan de höra av sig och på den vägen är det.

Skulle du rekommendera andra att sälja till KB18?

Ja, absolut.

Malcolm Hamilton
KB18:s vilja att ta en aktiv roll är väldigt intressant.

– Malcolm Hamilton (mäklare Svensk Formteknik)

Intervju

Vilken är din syn på AB Svensk Formteknik?

Det är ett litet flexibelt företag på marknaden för uthyrning av byggutrustning som är väldigt intressant. Under många år har de flesta aktörerna haft en bra tillväxt och god lönsamhet. Även om det finns några stora jättar så finns det definitivt utrymme för ett litet snabbfotat företag. Svensk Formteknik har lyckats väl trots att bolaget har haft begränsade geografiska ambitioner och knappt har marknadsfört sig alls. Nu när byggandet ökar finns det möjlighet att växa från en stabil grund.

Hur stod sig KB18 i jämförelsen?

KB18 och Skarpa hade haft kontakt sedan tidigare, vi visste att ni fanns och att ni inte uteslöt byggbranschen. Jag tror att er idé om att själva gå in i en operativ roll i era bolag är väldigt intressant när det gäller den här typen av mindre bolag. De större spelarna är inte intresserade av det, de vill tillsätta en extern ledning och då kräver det större förvärv. Ni har en intressant affärsidé i ett spännande utrymme på marknaden.

Vad var avgörande vid valet av köpare?

Det var tre bolag inne och bjöd. Ni var beredda att betala ett konkurrenskraftigt pris för bolaget. Ni såg möjligheter och var inte intresserade av att tomten och fastigheterna som delägarna ville behålla. Säljarna var också intresserade av att företaget skulle drivas vidare och det var uppenbart att ni ville det. Sammantaget var det ett bud som var intressant för delägarna.

Fanns det inga industriella köpare som kunde ha bjudit mer?

De stora är så pass stora att de har egna anläggningar runtom Stockholm. Dessutom kräver den här typen av uthyrningsverksamhet av formsättningsutrustning kunskap. Det går inte att jämföra med att hyra ut lyftkranar, kompressorer eller arbetsbodar. Sysslar man med det har man sällan den kritiska massa som krävs för att i tillräcklig omfattning kunna hyra ut utrustning av den typ Svensk Formteknik erbjuder.

Skiljer sig KB18 från andra köpare du varit i kontakt med?

Ja, framförallt eftersom ni är beredda att gå in och jobba operativt i bolagen. Det tillsammans med att ni har specialiserat er på lite mindre företag är en bra grund för en strategi som jag tror kan vara hållbar över tid. Efter hand förvärvar ni också kunskap om olika bolag och olika förvärvsprocesser som ni kommer att ha nytta av när ni utvecklar bolagen.

Skulle du rekommendera andra att sälja till KB18?

Ja, får vi in företag i den här storleksordningen kommer vi definitivt att låta KB18 vara med och titta på dem. Det var enkelt att jobba med KB18 eftersom ni fokuserade på det som var väsentligt vilket gjorde processen smärtfri. Jag uppskattade det och det byggde förtroende mellan säljarna och er som köpare.

Mikael Levén
Vi hade en bra dialog med KB18 under resans gång... Det är viktigt att det känns rätt, och det tyckte både jag och säljaren

– Mikael Levén (mäklare Emmlight)

Intervju

Vilken är din syn på Emmlight?

Emmlight är ett exempel på ett väldigt fint, välskött bolag, där ägaren är fullt engagerad och där ingen i familjen ville ta över. Det är lättare att sälja ett välmående bolag som det här är. I det här fallet hade jag tre stycken som ville köpa och det är inte på varje företag det är så, det var fler som var intresserade.

Hur stod sig KB18 i jämförelsen?

Vi hade en bra dialog med KB18 under resans gång. Både jag och Lennart upplevde KB18 som seriösa köpare från början. Det är viktigt att det känns rätt, och det tyckte både jag och säljaren. En sak man ska komma ihåg när man har med entreprenörer att göra är att de vill vara mitt inne i smeten snarare än i möten. De vill inte sitta i långa möten och diskutera strategi. Det får den nya ägaren ta på sig, man får inte bli för byråkratiskt. Och det kändes att KB18 var lyhörda för detta.

Vad skiljer KB18 från andra köpare du varit i kontakt med?

KB18 är en ovanlig grupp. Det är väldigt positivt att ni kan köpa kontant, och det är väldigt skönt för köparen att veta. För det är inte alltid finansieringen går i land. Vet man att den är klar från början om man kan komma överens blir processen mycket enklare. Det är också tryggare för en säljare att gå med på en tilläggsköpeskilling om man vet att den kan betalas.

Skulle du rekommendera andra att sälja till KB18? Allt annat lika.

Visst skulle jag göra det. KB18 har skött processen bra, och är en bra köpare. KB18 är angelägna om att hitta bra företag. Har ni bestämt er kan ni köpa, och inte minst om företaget passar någon av era partners profiler som i Emmlights fall är ni en också en mycket bra köpare.

Lennart Sandberg
De är jordnära och lätta att ha att göra med

– Lennart Sandberg (säljare Emmlight)

Intervju

Varför sålde du ditt företag?

Jag är 67 år gammal och mina barn jobbar med helt andra saker. De har inget intresse av att fortsätta med Emmlight, och någon gång ska man sätta punkt. Att vänta för länge innebär en risk för företaget om man blir sjuk och inte kan fortsätta jobba, då skapar man problem för sina barn. Det här var ett bra tillfälle att göra ett avslut. På det sättet kan jag fortsätta jobba i företaget, och det känns kul och inspirerande.

Vad var viktigt för dig hos en köpare?

Jag har funderat på att sälja de senaste två åren. Det var viktigt för mig att hitta rätt köpare till rätt pris. Jag ville sälja till någon som var intresserad av att driva Emmlight vidare i Emmaboda, inte minst för mina medarbetares skull.

Vad fick dig att sälja till KB18?

Jag har fått mer och mer förtroende för delägarna i KB18 ju mer vi har träffats. De är jordnära och lätta att ha att göra med, vi har funnit varandra. Jag vill se att företaget utvecklas och fortsätter att finns kvar i Emmaboda, och jag känner att det blir så med KB18. Jag är också glad över att få jobba kvar och utveckla företaget några år till. För mig är det en spännande utmaning. De nya idéerna och människorna blir en nytändning för mig. Förutsättningarna är goda eftersom Emmlight just nu går mycket bra.

Skulle du rekommendera andra att sälja till KB18?

Jag skulle absolut rekommendera andra att sälja till KB18. Det finns en väldigt stor kompetens inom många olika områden i gruppen. Jobbet vi har gjort tillsammans, med due diligence och affärsplan, har ytterligare stärkt mitt förtroende för KB18. Jag ser att de gör ett professionellt jobb. Självklart skulle jag rekommendera andra företag att bli en del av KB18.

tefan Kumlin
Det har funkat jättebra med KB18-gänget

– Stefan Kumlin (säljare Mekverken Tools)

Intervju

Vad fick dig att sälja Mekverken?

Jag tog själv över från min far 2007 och när jag närmade mig 60 började jag tänka generationsskifte. Mina barn var inte intresserade av att ta över så jag gick på några träffar med Almi för att få reda på vad som var viktigt att tänka på. Efter ett par år anlitade jag en mäklare och började förbereda försäljningen. Det var ett antal bolag som var och tittade, bland annatnågra stora bolag som tyckte att Mekverken var för litet.

Vad var viktigt för dig hos en köpare?

För mig var det viktigt att den nya ägaren hade muskler och intresse att driva företaget vidare. Jag ville inte sälja till någon som skulle ta kunderna, montera ned verksamheten och gör det till en del i sin egen struktur. För mig var det viktigt att Mekverken fanns kvar, som det namn i regionen det är. Jag tyckte KB18 var en bra konstellation, ett gäng som hållit ihop länge som har filosofin att någon ska gå in som operativ chef. Små bolag som Mekverken är inte duktiga på administrativt, eller strukturerad försäljning. Vi jobbar med teknik och produktion.

Du valde att gå med som delägare, varför?

Jag ville ju vara kvar i bolaget, men kunna fokusera på det jag är bäst på. Nu kan jag göra det och Micke (Mikael von Elern, partner) tar huvudansvar för frågor som personal och försäljning. Att kunna göra det och samtidigt få möjlighet att vara kvar som delägare kändes bra. Det känns bra att inte ha sålt helt, då är jag fortfarande med i branschen och affären som ägare, vilket är en fördel inte minst i när jag har med kunder att göra.

Mekverken har funnits i mer än 50 år, vad gör företaget unikt?

Det som är lite unikt med det här är att vi gör allt från ax till limpa. Vi bearbetar bitarna, kör fram, monterar ihop och sätter in styrdon med mera, så att det blir en hel maskin. Det finns inte många som gör allt det. Vi kan göra anpassningar snabbt, det behöver ofta gå fort och då löser vi det. Det uppskattas av kunderna.

Skulle du rekommendera andra att sälja till KB18?

Absolut! Jag säger till alla mina kontakter som går i liknande tankar att jag tycker att det har funkat jättebra med Micke och KB18-gänget.

Jesper Andersson
Jag ville kunna se de anställda i ögonen

– Jesper Andersson (säljare Consentio Ledarskap)

Intervju

Vad fick er att sälja Consentio?

Det som fick oss att sälja var att vi är rätt olika i ålder. När vi startade bolaget kom vi överens om att vi skulle jobba ungefär lika mycket och nu när vissa ville trappa av förändrades förutsättningarna. Då hade vi två val för att möjliggöra enskilda exit; att gå över till att bara vara ägare och sitta i styrelsen eller sälja om vi hittade rätt köpare med rätt värderingar. Vi började med ett försäljningsspår, och påbörjade samtidigt det andra spåret.

Vad var viktigt för dig hos en köpare?

Det viktigaste för oss var att vi skulle kunna se våra anställda i ögonen, att Consentio får fortsätta vara Consentio. Vi lockades av att KB18 låter sina dotterbolaget utvecklas var för sig och inte driver på för samordning för dess egen skull. Vi har samma inställning till saker och ting, ni är jordnära och långsiktiga. Det känns som att Consentio får en bra ägare med sunda värderingar.

Du valde att gå med som delägare, varför?

Förhoppningsvis har jag flera år kvar att arbeta. Det känns stimulerande med nya ägare med nya idéer som kan växa bolaget på ett annat sätt än vi har gjort.

Vi har varit nöjda med det som det har varit och har inte sett någon anledning att växa mer trots att möjligheten funnits, nu kan vi ta det steget tillsammans med KB18. Det här är en fragmentiserad bransch med stora framtidsmöjligheter.

Vad gör Consentio unikt?

Vi har inga koncept utan vi skräddarsyr utifrån kundens behov med pedagogiken i centrum. Många tar fram koncept som de försöker sälja in, men vi märker att det är väldigt uppskattat av kunderna att vända på det och utgå från dem. Då känner kunderna att det är deras utbildning.

Skulle du rekommendera andra att sälja till KB18?

Ja, det skulle jag. Framför allt om man har ett bolag med anställda som man känner ansvar för, då skulle jag absolut sälja till er. Om jag bara hade haft en idé och inga anställda kanske jag hade kunnat hitta någon som betalat bättre, men för den som bryr sig om sitt företag, och vill att det ska fortsätta att utvecklas med medarbetarna, då skulle jag rekommendera er. Ni är som en minivariant av Warren Buffet, den amerikanske investeraren som köper och väldigt sällan säljer. Ni går in med egna pengar och utvecklar bolag.

Johnny Karlsson
KB18 har precis samma idé som jag om hur vi kan utveckla bolagen

– Johnny Karlsson (säljare KS och Däldens)

Intervju

Vad fick dig att sälja KS Industriservice och Däldens Mekaniska?

Jag hade funderat på det under en tid och förra våren väcktes en tanke, som sedan har mognat. När jag väl har en tanke driver jag igenom saker och ting. Samtidigt var en viktig förutsättning för mig att säkra tryggheten för de 36 familjer vars försörjning kommer från mina företag. Det är inte bara pengarna, man har ett ansvar för de som jobbar i företagen och deras familjer. Vi är stora i vår bransch och en av de större arbetsgivarna i Tidaholm.

Vilka är styrkorna i KS Industriservice och Däldens Mekaniska?

Det är drivet. Att vi vill erbjuda bra produkter, vara omtyckta av kunderna, vara flexibla och ha korta leveranstider. Vi har bredden från små detaljer till stora. Det har gjort att vi har fått in stora kunder till företaget och blivit utsedda till gasellföretag av Dagens Industri samt vunnit Almipris. Stora kunder litar på oss, att vi kan knyta ihop hela paket till kunderna. Vara deras partner.

Vilken är vinsten för KS och Dälden att jobba tillsammans med Mekverken inom KB18 Industri?

Det blir en resurs till som gör att vi kan ta större jobb. Även om man gör ett bra jobb kan stora känna en osäkerhet att lägga stora och viktiga jobb med en liten spelare, nu minskar den risken samtidigt som chansen att växa med befintliga kunder och locka nya ökar.

Sedan en tid har vi gynnats av trenden att flytta viktig produktion närmare huvudkontoret. Jag tror att Corona-krisen ökar insikten om fördelen med korta leveranskedjor bland kunderna. Mekverken har också, bland mycket annat, en kompetens inom automation som kompletterar vår, liksom en maskinpark där vi kan lägga jobb som vi tidigare fick köpa in externt. Dessutom är det trevliga människor som jobbar där.

Varför fastnade du för KB18?

KB18 dök upp bland flera andra intressenter. Jag bestämde mig i höstas för KB18. De var mer jordnära och förstod hur vi jobbade och vi delade samma syn. Håkan och Micke var kanonbra*, jag fastnade för dem och har körde sedan på det spåret och backade undan från de andra intressenterna. Jag känner att det här kommer att bli bra. KB18 har precis samma idé som jag om hur vi kan utveckla bolagen tillsammans.

Skulle du rekommendera andra att sälja till KB18?

Ja, det skulle jag. Deras noggrannhet har varit bra, liksom informationen. De har gått igenom allt på ett trevligt sätt. Inte påstridigt utan lugnt och sansat och lyssnat på mina visioner om företaget, för att det ska passa KB18 och deras verksamhet och bli så bra som möjligt. Det har varit trevliga och enkla möten. Raka puckar helt enkelt.

* Håkan Bay-Eriksson och Mikael von Elern, de två av KB18 Företagsförädlings partner som arbetar inom affärsområdet KB18 Industri. Micke som affärsområdeschef och vd för Mekverken, Håkan som ansvarig för KS och Däldens.

Kontakta oss

Hör av dig!

Om du är intresserad av att veta mer om KB18 och vad vi skulle kunna göra tillsammans. Klicka på länken, fyll i dina uppgifter så hör vi av oss.